al final en que acabamos ¿merec la pena un ecualizador o no para subsanar resonancias y demás defectos sonoros a los que nos somete nuestra sala no dedicada?.
Regístrate para eliminar esta publicidad
*Para aquellos interesados en ecualizar la señal sin un ajuste metódico pero conociendo de antemano sobre que estamos actuando he buscado esta tabla, siento no darla traducida, pienso, no obstante, que no entraña demasiada dificultad.
FREQUENCY AND USES
50Hz
1. Increase to add more fullness to lowest frequency instruments like foot, floor tom, and the bass.
2. Reduce to decrease the "boom" of the bass and will increase overtones and the recognition of bass line in the mix. This is most often used on loud bass lines like rock.
100Hz
1. Increase to add a harder bass sound to lowest frequency instruments.
2. Increase to add fullness to guitars, snare.
3. Increase to add warmth to piano and horns.
4. Reduce to remove boom on guitars & increase clarity.
200Hz
1. Increase to add fullness to vocals.
2. Increase to add fullness to snare and guitar ( harder sound ).
3. Reduce to decrease muddiness of vocals or mid-range instruments.
4. Reduce to decrease gong sound of cymbals.
400Hz
1. Increase to add clarity to bass lines especially when speakers are at low volume.
2. Reduce to decrease "cardboard" sound of lower drums (foot and toms).
3. Reduce to decrease ambiance on cymbals.
800Hz
1. Increase for clarity and "punch" of bass.
2. Reduce to remove "cheap" sound of guitars.
1.5KHz
1. Increase for "clarity" and "pluck" of bass.
2. Reduce to remove dullness of guitars.
3KHz
1. Increase for more "pluck" of bass.
2. Increase for more attack of electric / acoustic guitar.
3. Increase for more attack on low piano parts.
4. Increase for more clarity / hardness on voice.
5. Reduce to increase breathy, soft sound on background vocals.
6. Reduce to disguise out-of-tune vocals / guitars.
5KHz
1. Increase for vocal presence.
2. Increase low frequency drum attack ( foot / toms).
3. Increase for more "finger sound" on bass.
4. Increase attack of piano, acoustic guitar and brightness on guitars (especially rock guitars).
5. Reduce to make background parts more distant.
6. Reduce to soften "thin" guitar.
7KHz
1. Increase to add attack on low frequency drums ( more metallic sound ).
2. Increase to add attack to percussion instruments.
3. Increase on dull singer.
4. Increase for more "finger sound" on acoustic bass.
5. Reduce to decrease "s" sound on singers.
6. Increase to add sharpness to synthesizers, rock guitars, acoustic guitar and piano.
*10KHz
1. Increase to brighten vocals.
2. Increase for "light brightness" in acoustic guitar and piano.
3. Increase for hardness on cymbals.
4. Reduce to decrease "s" sound on singers.
15KHz
1. Increase to brighten vocals (breath sound).
2. Increase to brighten cymbals, string instruments and flutes.
3. Increase to make sampled synthesizer sound more real.
saludos.
al final en que acabamos ¿merec la pena un ecualizador o no para subsanar resonancias y demás defectos sonoros a los que nos somete nuestra sala no dedicada?.
MotoGP forever
Si se puede solucionar sin este es mejor. Lo malo es que no es siempre posible arreglar una sala.
Bien empleado, si merece la pena. Mal empleado, no.
Y no es fácil emplearlo bien. A oido es imposible, se necesita ayuda de un equipo de medida.
hola amigos ,siento tocar nuevamente este tema tan debatido por uds. e tratado de leer casi todos los comentarios, y si me gustaria adquirir un ecualizador ,pero que marca seria la recomendada. hasta ahora solo e visto en una tienda de segunda: kenwood , technics,sony,sansui ,victor,panasonic. (un poco antiguos) casi todos son de 7 bandas , importa si son de 10 o 15 bandas?
Yo creo que hay que huir de los ecualizadores gráficos tradicionales, por las razones que se han expuesto antes. Y que para poner un ecualizador paramétrico habría que medir bien con un ordenador y actuar en consecuencia. En definitiva, el ecualizador debe usarse sólo cuando existen problemas derivados de la acústica de la sala que no se pueden resolver fácilmente. Entiendo que los ecualizadores digitales que traen muchos receptores son perfectamente válidos y que ayudan a conseguir una respuesta en frecuencia del sistema equipo-sala más plana.
En cualquier caso yo tengo guardado un Yamaha de 10 bandas por canal. Si te interesa, mándame un mp.
Optimizando el equipo. Si se deja ...PIONEER KRP600 (Los viejos rockeros nunca mueren).
NAS SYNOLOGY 414j
SYSTEM DEK1/SUMIKO PEARL.
OPPO BDP 103D (jailbreak).
CHINOPPO 203.
ANDROID TV BOX V9 (Amlogic S912).
MOVISTAR +
PIONEER AV LX-85
SONUS FABER GRAND PIANO/SOLO/CONCERTINO HOME/GRAVIS DOMUS