Cita Iniciado por cesarion Ver mensaje
Este es el texto del pdf escrito por poynton hace un año(es decir muy reciente)

[FONT=LinotypeSyntax-Regular]
A camera engineer typically aligns an HD camera to produce 100
units for a near-perfect white reflector in the scene. However, when
the camera is turned over to the cinematographer, he or she may wish
to convey specular reflections or light sources in the scene, and he or
she may therefore reset exposure to place the white card well below
100 units. Light sources and speculars may lie anywhere above the
cinematographer's white reference, and the speculars and sources
won't let up until they clip! The headroom region ends up carrying
these elements. Typically these elements have momentary excursions,
but they may well be sustained across more than half a dozen samples.
All of the reasons that I have mentioned are arguments against clipping
anything in the footroom and headroom regions! Indeed, to clip
is bound to introduce some degree of visual artifacts. Movie studios
use commercial “QC” outfits to review commercial content prior to
mastering. Many QC outfits are motivated to report “violations.” Most
post houses take the easy way out and clip to “legal” before shipping
content out to the QC houses. The potential visual quality of such
material is compromised, and in the long term, the QC houses should
be educated. Once the QC houses are well informed, the post houses
Sólo este párrafo se refiere a lo que planteo de forma lejana pero no me aclara demasiado el asunto, más bien reconoce que se realiza dicha práctica pero no entra en detalles de que es lo que considera esas potenciales perdidas de calidad.

Es más, si seguimos al pie de la letra su razonamiento la postproducción de un film y etalonaje tendría que ser perseguido casi como un delito fiscal...(es un chiste) porque luego lo visible no sería igual a lo que la cámara captó antes de ser convertido en un film...Esto en el sector a mucha gente le sonaría a algo que siempre ha existido, una especie "de integrismo tecnópata por parte de algunos técnicos"

Todos sabemos que generalmente los efectos visuales no dejan de ser en ocasiones defectos visuales correctamente utilizados.